Οι περισσότεροι φοράμε κράνη ένα ή και δύο νούμερα μεγαλύτερα απο αυτό που θα έπρεπε.
Αποτέλεσμα: Δεν προστατεύουν σωστά, έιναι περισσότερο θορυβώδη και κουράζουν, καθώς μετακινούνται συνεχώς σε σχέση με το κεφάλι μας.
Τα δύο τελευταία είναι αυτονόητα, το πρώτο όμως, η προστασία, θέλει λίγη εξήγηση. Ο ρόλος του κράνους είναι να αποσβέσει τις δυνάμεις κρούσης, επιβραδύνοντας προοδευτικά το κεφάλι μας. Για να γίνει αυτό, το κράνος πρέπει να εφαρμόζει ομοιόμορφα, χωρίς κενά και χωρίς ενοχλητικά σημεία πίεσης. Ένα κράνος μεγάλο, που αφήνει χώρο αρκετό για να περάσουν δάχτυλα ανάμεσα στο κεφάλι και τη διογκωμένη πολυστερίνη πουείναι και υλικό απόσβεσης, επιτρέπει μεγαλύτερη επιτάχυνση του κεφαλιού, με αποτέλεσμα περισσότερα G επιβράδυνσης αμέσως μετά. Αυτό είναι που προσπαθούμε να αποφύγουμε φορώντας κρανος,που στόχο έχει να διαχειριστεί την ενέργεια της πρόσκρουσης. Πολυ κακως, το σημαντικοτερο κριτηριο των περισσοτερων, οταν δοκιμαζουν κρανος, ειναι να μπαινει και να βγαινει ευκολα. Λαθος.
Δεν αγοράζουμε κράνος για να ταιριάζει στο πρόσωπο μας, αλλά στο κεφάλι μας. Σε πολλά κράνη, διατίθεται «μάγουλα» σε διάφορα πάχη, για να ταιριάξουν και στο πρόσωπο μας.
1ον) Το βασικότερο κριτήριο για την αγορά κάποιου κράνους είναι να πληροί της προδιαγραφές ασφαλείας. Πάντα να ρωτάτε αν το κράνος έχει προδιαγραφές ασφαλείας (ECE 22.05) και ειδικά στα φθηνά κράνη τα οποία πιθανόν δεν καλύπτουν όλες τις προδιαγραφές αλλά απλά είναι εγκεκριμένα από την χώρα παραγωγής τους (Ε1 Γερμανία Ε2 Γαλλία Ε3 Ιταλία κοκ). Προσέξτε/ρωτήστε το κέλυφος από τι υλικό είναι φτιαγμένο. Tο κέλυφος του κράνους συνήθως είναι φτιαγμένο από μίξη πολυκαρμπονατου, απο fiberglass, ή από μίξη διαφόρων άλλων υλικών όπως carbon (ανθρακονηματα) και kevlar. Τα κράνη από fiberglass συνήθως έχουν πολύ μεγάλη αντοχή σε δυνατή πρόσκρουση και το υλικό παραμένει αναλλοίωτο για πολλά χρονια, οπως επίσης και τα carbon. Το πολυκαρμπονατο είναι συνήθως γεροφτιαγμενο αλλά όχι για πολλά χρόνια και το βάρος του είναι κάπου στην μέση και προς τα πάνω των συνηθισμένων γραμμαρίων που έχουν τα κράνη. Τα fiber, carbon είναι σαφέστατα πιο ελαφριά και ίσως από τα πιο ελαφριά κράνη.
2oν) Το δεύτερο βασικότατο κριτήριο είναι η σωστή εφαρμογή στο κεφάλι μας.
Κατά την επιλογή ενός κράνους πρέπει να ξέρετε ότι πέρα από τον συντελεστή ασφαλείας που πρέπει να παρέχει το κρανος,ενας εξίσου σημαντικός παράγοντας είναι η άνεση που προσφέρει αυτό. Δεν πρέπει να μας πιέζει (άπλα να εφαρμόζει χωρίς κενά) στην περιφέρεια του κεφαλιού μας, αυτήν που περνάει από το ύψος του μετώπου. Όταν λοιπόν δοκιμάζετε ένα κράνος σε κάποιο καταστημα,φροντιστε να το αφήσετε στο κεφάλι σας για τουλάχιστον 5 λεπτα,πριν το βγάλετε και εστιάστε την προσοχή σας στο αν σας ενοχλεί έστω και λίγο σε κάποιο σημείο του κεφαλιού σας. Αφού περάσει αυτός ο χρόνος, βγάλτε το κράνος και κοιταχτείτε σε ένα καθρέφτη για τυχόν κόκκινα σημάδια στο πρόσωπό σας. Αν υπάρχουν κάλο είναι να το προσέξετε. Η πίεση στα μάγουλα ΠΡΕΠΕΙ να υπάρχει και είναι το μόνο σημείο που μετά απόμικρή χρήση θα ¨φορμαρει¨ σωστά. Επίσης το εσωτερικό πρέπει να είναι από ύφασμα καλής ποιότητας και υποαλλεργικό.
(Θυμηθείτε…δεν ταιριάζουν όλες οι μάρκες κράνων στο κεφάλι μας, για αυτό μην αγοράσετε την καλύτερη μάρκα αν δεν ¨καθεται¨ σωστά στο κεφάλι σας.)
Από δω και κάτω ξεκινούν κάποιες λεπτομέρειες οι οποίες συχνά μας διαφεύγουν όταν φτάνουμε στο σημείο να πούμε:
«αυτό το αγοράζω…μ αρέσει».
3ον) Προσέξτε κάλα την εφαρμογή της ζελατίνας κατά το κλείσιμο. Η αεροστεγής εφαρμογή της δεν θα επιτρέπει θορύβους από τον στροβιλισμό του αέρα και την είσοδο νερού κατά την οδήγηση σε βροχή. Καλό θα είναι η φλάντζα ή τσιμούχα στην οποία πατάει η ζελατίνα κατά το κλείσιμο να μην είναι από πλαστικό αλλά λαστιχένια καθ” όλη την περιφέρεια της. H ζελατίνα επίσης πρέπει να είναι αντιχαρακτική (όσο γίνεται αυτό) και ειδικά αντιθαμβωτική. Η εύκολη αφαίρεσή της χωρίς εργαλεία είναι προσόν.
4ον) Το σύστημα εξαερισμού (κοινώς αεραγωγοί) του πρέπει να είναι σωστοί. Αυτό που θα πρέπει όμως να κοιτάξετε, είναι όταν τους κλείνετε, να κλείνουν καλά γιατί σε διαφορετική περίπτωση και ειδικά σε μια δυνατή βροχή θα το μετανιώσετε οικτρά που δεν το προσέξατε. Αποφύγετε τα κράνη με μεγάλους μετωπικούς αεραγωγούς ( μόνο φασαρία προσθέτουν και νερά αν δεν εφαρμόζουν σωστά ). Οι αεραγωγοί της ζελατίνας ( αυτοί μπροστά από την μύτη μας ) παίζουν ίσως τον σημαντικότερο ρόλο, κ αυτό γιατί είναι αυτοί που δεν θα αφήνουν την ζελατίνα να θολώσει τις βροχερές μέρες, αλλά είναι και αυτοί που δημιουργούν τον μεγαλύτερο θόρυβο. Φροντίστε λοιπόν να είναι απλοί χωρίς πολλά φρου φρου κι αρώματα (και να κλείνουν κάλα όπως είπαμε). Ο αεραγωγός κορυφής είναι αυτός που θα κρατάει το κεφάλι μας δροσερό τους ζεστούς μήνες (και μόνο έκτος πόλης) όπως επίσης δεν θορυβεί ιδιαίτερα αλλά κι αυτός όταν πρέπει να κλείσει…να κλείνει κάλα.
5ον) Αν είναι δυνατόν, αγοράστε ένα κράνος με αφαιρούμενο εσωτερικό. (Θα το εκτιμήσετε όταν θα χρειαστεί να πλύνετε το κράνος σας κι όταν θα χρειαστείτε ανταλλακτικά μαξιλαράκια).
6ον) Προσέξτε πολύ το τελείωμα του εσωτερικού στο κάτω μέρος του κράνους το οποίο πρέπει να ειναι επενδυμένο με πλαστικό κι όχι να είναι συνέχεια του υφάσματος του εσωτερικού, γιατί τις βροχερές μέρες, το νερό που θα ¨γλύφει¨ και θα κυλάει προς τα κάτω, θα μουσκέψει πανεύκολα αυτό το σημείο και μετά άντε στέγνωσε το.
7ον) Καλό θα είναι το κράνος να έχει στάνταρ ή προαιρετικά επιρήνιο και υποσιάγωνο. Θα τα εκτιμήσετε δεόντος με τα κρύα. Επίσης το υποσιάγωνο βοηθά και στην μείωση του θορύβου.
8ον) Το κλείσιμο στο λουράκι ειναι σημαντικό. Τα αγωνιστικού τύπου (Double D rings) ειναι πιο μπελαλήδικα κατά το δέσιμο/λύσιμο απο τα τύπου καστάνιας, αλλα πιο ασφαλή! Eπίσης προσέξτε το εσωτερικό των λουριών να είναι απο μαλακό υλικό κι όχι από πλαστικό το οποίο θα προκαλέσει ερεθισμούς στο σημείο επαφής του με το ευαίσθητο δέρμα του λαιμού μας. Η επιλογή δική σας.
9ον) Προσέξτε καλά την ποιότητα βαφής γιατί μετά θα βρίζετε που έχετε ένα καινούριο μαδημένο κράνος.